Сайт Оксани Клапків 

вчителя хімії Дарахівської ЗОШ  І-ІІІ ступенів





Меню сайту
Категорії розділу
Виховна робота [1]
Головна » 2015 » Січень » 12 » Освітній проект на тему: «Впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховний процес з хімії»
11:26 PM
Освітній проект на тему: «Впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховний процес з хімії»

 «Впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховний процес з хімії»

1. Короткий опис – анотація (що планується зробити в рамках проекту)

Проект передбачає розробку та впровадження у навчально-виховний процес з хімії комплексу заходів, спрямованих на формування в учнів системи знань, вмінь і навичок щодо збереження та зміцнення здоров’я, формування стійкої мотивації до здорового способу життя.

У проекті враховано специфіку навчального предмету, розкрито можливості реалізації здоров’язберігаючих технологій як у межах вивчення хімії, так і через метапредметність,  підібрано та проілюстровано прикладами різноманітні форми, методи та прийоми роботи вчителя з учнями як на уроці, так і в позаурочний час, складено методичні рекомендації для створення безпечних  умов  навчання та праці школярів під час вивчення хімії.

Основна ідея проекту  -  хімія і хімічні знання  – не загроза, а умова та засіб збереження здоров’я в сучасних умовах.

 

2. Мета і завдання проекту

 

Мета проекту:  розробити алгоритм впровадження  здоров’язберігаючих технологій  у навчально-виховний процес з хімії та підібрати комплекс методичних заходів, спрямованих на формування в учнів системи знань і вмінь щодо збереження та зміцнення здоров’я,  виховання  стійкої мотивації на ведення здорового способу життя і відношення до свого здоров’я, як до найвищої цінності.        

Завдання проекту:

  • проаналізувати змістовий компонент навчальної програми з хімії з метою виокремлення тем, які дають змогу максимально реалізувати  здоров’язберігаючі технології; 
  • показати можливості хімії як навчального предмета у формуванні здоров’язберігаючих компетенцій, розробити методичні рекомендації щодо особливостей організації роботи на уроці хімії  з врахуванням здоров’язберігаючих технологій; 
  • створити умови та  відповідне методичне забезпечення для організації діяльності, спрямованої на збереження та зміцнення здоров’я школярів;
  • підібрати ряд форм роботи, методів та прийомів навчання, які б сприяли оптимальному впровадженню здоров’язберігаючих технологій як на уроках хімії, так і в позаурочний час;
  • сформувати в учнів систему знань, вмінь та навичок щодо збереження та зміцнення здоров’я, сприяти формуванню мотивації до здорового способу життя;
  • використовувати  предметні компетенції з хімії  для формування екологічної свідомості учнів.

3. Робочий план реалізації проекту:

№ п/п

Вид діяльності

Терміни

Виконавці

1

Огляд законодавчих та нормативно-правових документів з питань освіти.

5.01.2015 – 10.01.2015

Вчитель хімії

2

Опрацювання  літератури з теми

 

Січень –лютий 2015

Вчитель хімії

3

Вивчення нових наукових ідей, найактуальніших педагогічних напрацювань з даної проблеми.

Постійно

Вчитель хімії

4

Вивчення  виховного потенціалу програмового матеріалу та можливостей навчальних програм та підручників  з хімії.

5.01.2015 – 10.01.2015

Вчитель хімії

5

Підготовка анкет, опитувальників для діагностики рівня сформованості в учнів здоров’язберігаючих умінь у контексті даного предмета та в цілому (Додаток 1)

Січень 201509.

Вчитель хімії, психолог

6

Проведення діагностики та аналіз її результатів

02.2015 –

20.02.2015

Вчитель хімії, психолог, медичний працівник

7

Реалізація (впровадження) здоров’язберігаючих технологій:

ІІ семестр 2015 року

 

1) Оптимізація матеріально-технічної бази  кабінету відповідно до санітарно-гігієнічних вимог (перевірка наявності аптечки, правил надання першої долікарської допомоги, інструктажів з БЖД, відповідних інформаційних стендів)

Січень 2015

Вчитель хімії, адміністрація школи

2) Організаційна робота:

  1. Методична розробка  здоров’язберігаючих тренінгів

Січень – лютий 2015

Вчитель хімії, психолог, медичний працівник

  1. Створення відеотеки (фільмів, презентацій)

 

Постійно

Вчитель хімії, вчитель інформатики, учні школи

  1. Організація «Експертної групи здоров’я» (постійного чи змінного складу) у кожному класі

Лютий 2015

Вчитель хімії, учні школи

  1.  Запровадження /при можливості/ на уроках рубрики «Сторінка здоров’я»

 

Періодично, відповідно до програми

Вчитель хімії, учні школи

  1. Створення змінної експозиції «Куток здоров’я» в кабінеті хімії

 

Січень-люти1 2015

Вчитель хімії, учні школи

  1. Складання пам’ятки для вчителя «Навчання – не завада, а запорука здоров’я учнів» (Додатки 2, 3)

Січень 2015

Вчитель хімії, психолог, медичний працівник

  1. Підбір матеріалу та виготовлення пам’ятки для учнів «Вчимося бути здоровими»

Січень – лютий 2015

Вчитель хімії, психолог, медичний працівник, учні школи

  1. Створення електронного сайту  для учнів та вчителів «Хімію вивчати – здоров’я зберігати»

Січень 2015

Вчитель хімії, вчитель інформатики

  1. Підбір матеріалів та започаткування «Чорної книги хіміка»

Лютий 2015

Вчитель хімії, учні школи

3) Створення методичної скарбнички:

підбір найоптимальніших методів та прийомів роботи з учнями, які сприятимуть формуванню в учнів системи знань, вмінь та навичок щодо збереження та зміцнення здоров’я (Додатки 4, 5, 6, 7)

Протягом ІІ семестру

Вчитель хімії

4) Розробка системи  уроків (в тому числі інтегрованих)  із застосуванням здоровя’зберігаючих технологій

 

Січень – лютий 2015 року

Вчитель хімії, вчителі біології, екології, основ здоров’я  

5) Всебічний аналіз програм та  навчально-матеріальної  бази  для факультативних занять відповідно до принципів здоровя’зберігаючих технологій

Січень 2015

Вчитель хімії

6) Підготовка та проведення позакласних заходів  (виставки плакатів, підготовка проектів, презентацій)

Березень 2015 року

Вчитель хімії, вчителі біології, основ здоров’я, лікарі, фармацевти,

учні школи

7) Розробка та проведення виховних заходів, спрямованих на збереження та зміцнення здоров’я учнів (перегляд відеофільмів, тематичні вечори, лекторії)

Квітень 2015 року

Вчитель хімії, вчителі біології, основ здоров’я, лікарі, фармацевти, учні школи

8) Участь у колективних та групових формах методичної  роботи

 

Періодично, відповідно до графіка

Вчитель хімії, вчителі з інших шкіл

8

Повторна діагностика учнів

Травень 2015

Вчитель хімії, психолог,

9

Презентація  результатів роботи в рамках проекту у формі звіту з демонстрацією матеріалів та аналізом повторного діагностування

Травень 2015

Вчитель хімії

 

Очікувані результати:

 

1.Перетворення предметних компетенцій з безпеки життєдіяльності на уроках хімії у систему цілісного характеру.

2 Підвищення мотивації школярів щодо вивчення хімії як передумови ї засобу збереження здоров’я.

3.Зростання практичної спрямованості викладання, використання можливостей хімії для вирішення конкретних життєвих проблем, в тому числі пов’язаних із збереженням життя та здоров’я  учнів.

4.Формування у свідомості школярів уявлення  про найбільші загрози для їхнього життя і здоров’я, і як результат, розвиток вміння передбачати небезпеки та уникати можливих  ризиків.

 

Керівник проекту ______________              __________________

                                          (підпис)                  (Прізвище та ініціали)

 

Додаток 1.

Анкета «Хімія і моє здоров’я»

  1. Який вплив на здоров’я людини мають хімічні речовини:
    1. здебільшого негативний
    2. лише позитивний
    3. можуть бути корисними і шкідливими, залежно від способів їх використання?
  2. Виберіть з переліку небезпечні для людини хімічні сполуки:
    1. гліцерин
    2. пестициди
    3. мило
    4. етиловий спирт
    5. чадний газ.
  3. Чи можна за допомогою хімічних знань  зменшити негативний вплив на організм людини, зміцнити здоров’я?
    1. так
    2. ні
    3. можливо
  4. Де ви  отримуєте більшу частину знань про здоровий спосіб життя:
    1. на уроках
    2. на факультативах
    3. під час спілкування з друзями
    4. в Інтернеті
    5. від батьків
  5. При яких екстрених випадках вам допоможуть отримані знання?
    1. отруєння чадним газом
    2. утоплення
    3. гасіння пожежі
    4. опік кислотою
    5. харчове отруєння
    6. ураження струмом.
  6. Чи ділитеся ви отриманою інформацією з іншими, коли виникає необхідність (молодшими, друзями)?
  7. Чи ставали вам особисто в пригоді хімічні знання, коли йшла мова про здоров’я? Якщо так, то які?
  8. Сформулюйте правила, як зробити хімічні речовини не загрозою для здоров’я людини, а її друзями.
  9. Яким чином можна з користю для здоров’я застосовувати:
    1. активоване вугілля
    2. пероксид водню
    3. розчин спирту
    4. розчин йоду
    5. соду
    6. оцтову кислоту
    7. нашатирний спирт
  10. В чому, на вашу думку,  полягає взаємозв’язок хімічних знань із здоров’ям?

Додаток 2.

Пам’ятка для вчителя

•  Враховуйте періоди працездатності учнів на уроках.

•  Не забувайте про  вікові і фізіологічні особливості дітей на уроках.

•  Робіть емоційні розрядки на уроках.

•  Забезпечуйте по можливості чергування пози з урахуванням видів діяльності.

•  Використовуйте оздоровчо-фізкультурні паузи на уроках.

 

Додаток 3.

Методичні поради вчителю для підготовки до уроку з врахуванням основних принципів здоровязберігаючих технологій

  1. Застосування різнорівневого навчання.
  2. Глибока диференціація та індивідуалізація навчання.
  3. Широке використання сучасних педтехнологій.
  4. Інтерактивне навчання.
  5. Створення фізичного, фізіологічного, психічного комфорту для учнів.
  6. Налагодження відносин "учитель-учень" за формулою "суб’єкт-суб’єкт".
  7. Забезпечення позитивної мотивації навчання шляхом створення ситуації успіху для кожного учня.
  8. Вмотивоване зменшення обсягу домашніх завдань із метою запобігання перевантаженню учнів.

Додаток 4.

Форми реалізації здоровязберігаючих технологій

  1. Уроки
  2. Інтегровані уроки з біологією, основами здоров’я, географією, екологією. Орієнтовні теми уроків «Алкоголь, паління, наркоманія – вороги людства», «Жири, білки, вуглеводи, вітаміни як компоненти їжі», «Охорона довкілля від забруднень вуглеводневою сировиною».

На інтегровані уроки доречно запрошувати спеціалістів різних галузей – лікарів, фармацевтів, працівників МНС.

  1. Факультативні заняття

На факультативних заняттях з хімії, зокрема «Хімія в побуті» (8 клас), «Основи хімічних знань» (5-6 клас), «Хімія та довкілля» (9 клас)   значна увага відводиться вихованню в учнів бережливого ставлення до власного здоров’я.

  1. Агітбригади

Для більш різнопланової  роботи вчитель хімії може співпрацювати з  агітбригадами, які функціонують у школі,  надаючи їм найактуальнішу інформацію, що може бути використана у їх діяльності, і має на меті запобігти можливим загрозам для життя та здоров’я учнів.

  1. Позакласні заходи
  2. Предметні тижні
  3. Практикуми («Визначення вмісту нітратів у овочах та фруктах»)
  4. Самостійна робота учнів (проекти, реферати)

Додаток 5.

Шляхи реалізації здоров’язберігаючих технологій

Впровадження здоров’язберігаючих технологій здійснюється за допомогою наступних компонентів навчально-виховного процесу:

  1. змісту  навчального предмета хімії:

орієнтовна кількість тем (уроків) безпосередньо пов’язаних із питаннями охорони життєдіяльності та здоров’я учнів:

  • 7 клас – 10 уроків з 35 (29 %)
  • 8 клас - 14 з 70 (20 %)
  • 9 клас - 30 з 70 (43 %)
  • 10 клас - 14 з 35 (40 %)
  • 11 (стандарт) - 19 з 35 (54 %)
  • 11 (академічний рівень) - 40 з 70 (57%)
  1. способів організації навчальної діяльності з урахуванням вимог здоров’язберігаючих технологій:
    • комбінування і чергування різних видів діяльності (слухання, обговорення, виконання вправ);
    • фізкультхвилинки (особливо у 7-9 класах):

Наприклад,  при вивченні теми «Відносна молекулярна маса» пропоную учням завдання:

Уявіть себе воднем –

Легко вмить піднялися

Уявіть азотом –

У повітрі погойдалися.

Наче кисень опустились,

І за парту приземлились.

При вивченні теми «Полімери» (9 клас)  – вживу продемонструвати реакцію полімеризації:

Етиленом станьте вмить –

π – зв’язок всім покажіть,

Легко його розриваймо –

Друзів більше приєднаймо.

Хто ж ви стали всі тепер?

Здогадались? Полімер

  • емоційне розвантаження (через кожних 10 – 15  хв або  перед наступним блоком інформації);
  • аромотерапія (запах лимона перед вивченням органічних  кислот, ефірних олій  у   темі «Естери»);
  • звукотерапія (шум морського прибою, шелест вітру верхівками дерев – тема «Альтернативні джерела енергії»).
  1. різноманітних методів та прийомів навчання.

 Додаток 6

Методи та прийоми реалізації здоровязберігаючих технологій у навчально-виховний процес з хімії

  1. Тренінги («Харчуємося по-новому»)
  2. Дискусії «Хімія – друг, хімія – ворог», «Спирт – володар людини чи її раб», «Мінеральні добрива – за і проти», «Хто виживе – ми чи полімери?»
  3. Коло відкритих думок («Як прожити без газу», «Алкоголь – невідоме про відоме»)
  4. Проблемні питання (Чому, коли болить горло, не можна пити газованої води? Чому фенолі, анілін є надзвичайно отруйними  навіть при потраплянні на шкіру?)
  5. ІКТ – створення та перегляд відеофільмів («Нікотин, алкоголь, наркотики», «Чорнобиль – трагедія українського народу»,  «Д.І. Менделєєв – хімічний геній ХІХ – ХХ століття» та ін.), презентацій
  6. Робота групи учнів (обираються 2-3 учні «Охоронці здоровя», які за підказкою вчителя до теми або підбирають інформацію або створюють пам’ятки, як правильно діяти (дуже доречно при вивченні органічної хімії). Наприклад, в  темах  «Альдегіди», «Фенол», «Бензен», «Анілін» увагу учнів необхідно звернути на небезпеку даних речовин та їх похідних для здоров’я.
  7. Самостійна робота учнів (реферати, проекти «Харчові добавки: користь чи шкода?»)
  8. Методи ТРВЗ («Добре-погано», «Емпатія»)

«Хімічна експертиза» (доведення в продуктах наявності домішок (крохмалю чи крейди у меді, молоці, сметані) і т. д.)

Дискусія «Контраргумент»

  1. Жири дуже корисні для організму людини

Не завжди, тому що …

2. Кожного дня обов’язково споживати жири

Ні, тому що ….

3. Без тваринних жирів людина не може обійтися

Може, наприклад…

4. Жири є головним джерелом енергії

Не зовсім …..

Прийом «Хімічна рівновага» - за допомогою терезів та символічних різноважок (фішок) учні перелічують позитивний чи негативний вплив певної речовини (класів сполук) на організм людини,  потім на основі фішок роблять висновок, що ж переважає.    

(Наприклад, теми  «Солі», «Кислоти», «Спирти»)

Безпечна альтернатива

Доберіть до кожної з речовин безпечний для здоров’я та довкілля аналог:

  1. Спред
  2. Кока-кола
  3. Цукор
  4. СМЗ
  5. Гала
  6. Дезодорант
  7. «Фаст-фуд»
  8. Бальзам для волосся
  9. Капронова тканина
  10. Освіжувач повітря
  1. Олія, вершкове масло
  2. Натуральний сік
  3. мед
  4. мило
  5. Сода, оцет
  6. Відвари трав
  7. Домашні страви
  8. Жовток, рослинні олії
  9. Льон, бавовна
  10. Ефірні олії
  1. Емпатія – (Ви  - нітрати, розкажіть про ваш шлях до організму людини, вплив на нього, та яким чином від вас можна захиститися).
  2.  «Хімічна модель» - подумайте, де реально відбувається процес продемонстрований хімічним експериментом (денатурація білка в шлунку, ксантопротеїнова реакція на шкірі, знебарвлення розчинів йоду, перманганату калію, абсорбція спирту активованим вугіллям – в шлунку)
  3. Ведення словника  «Хімічні вороги здоров’я». Учні виписують найнебезпечніші для організму людини хімічні речовини, де вони містяться, їх вплив на організм людини (акролеїн, анілін, аспартам, ацетон, бензпірен, ДДТ, метанол, натрій бензоат,  нітрати, нітрити, парабени, фенол, фенолформальдегідні смоли,  ціаніди і т.д.)
  4. «Чорна книга» хіміка (заносяться факти, які конкретно ілюструють небезпеку той чи іншої речовини)

29 липня 2012 в селі Муравльовка Ізмаїльського району Одеської області при спробі врятувати однорічну дитину, яка попала у вигрібну яму, загинуло троє чоловіків та сама дитина. Причина – отруєння амоніаком.

  1. Використання дидактичних ігор
  2. Мозковий штурм
  • Чому при гастриті не можна вживати кока-колу, лимонад?
  • Чому ДДТ, який використовували в СРСР для боротьби з шкідниками ще у 60 роках ХХ століття,  дотепер виявляють в Антарктиді у м’ясі пінгвінів?

Медична загадка

Відомо, що гемоглобін крові містить хімічний елемент Ферум. Тому при низькому вмісті гемоглобіну (анемії) призначають препарати, що містять цей елемент. Здогадайтесь, як в давнину лікували хворих на анемію, використовуючи певний фрукт і деякий предмет.

Опишіть хімізм цього процесу.

(У яблуко встромляли на деякий час кілька залізних  цвяхів, залізо взаємодіяло з яблучною кислотою, тому вміст Феруму у яблуках значно зростав)

Літературні загадки

 « - Може, м'ясо довго пролежало?

- Ні, на жаль, воно дуже довго бігало, - відповів географ Паганель. – М'ясо гуанако смачне лише тоді, коли тварину вбито під час відпочинку. А якщо тварина довго бігала під час полювання, то її м'ясо їсти не можна»

Чому не могли їсти м'ясо дикої лами?

(Під час великих фізичних навантажень у м’язах накопичується значна кількість молочної кислоти, яка надає м’ясу неприємного смаку)

Послухайте уривок з роману Луї Буссенара  «Викрадачі діамантів»

«Намагаючись знайти вихід з вугільної шахти полонений завзято бив киркою по вугіллю, присвічуючи собі свічкою. Раптом кирка провалилася в пустоту, яка приховувалася за тонким вугільним пластом.

Почулося сильне шипіння, немов би звідкись виривалося повітря чи газ.  Джеймсу здалося, що кіптяве жовте полум’я його свічки  зненацька спалахнуло і забарвилося у дивний блакитний колір. Раптом сліпуча блискавка розірвала темряву, Джеймса оточило полум’я, він почув страшний вибух і відчув, що його з неймовірною силою підкинуло в повітря…»

Поясніть, що відбулося. Про яку речовину йшлося? Яка її небезпека? Коли може відбутися аналогічне явище в нашому житті?

 

У США був організований конкурс на найкоротше оповідання. Першу премію було присуджено авторові такого твору: “Джек запалив сірник і хотів поглянути – скільки бензину залишилося в баці...Небіжчику було 22 роки”.

Що трапилося з Джеком?

Історична загадка

У Московському Кремлі з першої половини XVI століття до 30-х років XVIII століття функціонував водопровід з свинцевими резервуарами та трубами. У цей же період лікарі фіксували високий рівень смертності серед дітей та спадкові порушення серед членів царської сім’ї. Поясніть причини цих явищ.

(Свинець, розчинений у водопровідній  воді, спричинює отруєння організму, накопичується в органах та тканинах, руйнує статеві клітини)

Екологічна загадка

Американський еколог писав «Заміна мила миючими засобами не зробила нас більш … ніж ми були, але зовнішнє середовище стало більш …». Які б слова ви вставили?   (чистими, брудним)

  1. При виконанні лабораторних та практичних робіт обов’язковим є повторення правил техніки безпеки під час роботи.
  2. Складання та розв’язування задач із відповідним змістом:
  • У бурякові вміст нітратів становить 1100 мг/кг, яку масу його можна вам вживати з безпекою для здоров’я.

Врахуйте, що допустима доза нітратів для людини становить 5 мг на 1 кг маси тіла.

  • Ваш товариш з’їв 0,5 кг кавуна, йому стало погано. Після аналізу кавуна з’ясували, що вміст нітратів у ньому становить  0,1% від маси. Чи  не  через  кавун захворів товариш?
  • При хлоруванні води відбувається реакція:

Cl2 + H2O = HCl + HClO

Обчисліть, чи можна пити воду, якщо для хлорування  1 м3 води використали 2,24 л хлору. Врахуйте, що вихід продуктів реакції 75%, а ГДК хлороводню у воді 32 мг/л.

  1.  Підбір крилатих висловів, фразеологізмів, віршів, цитат про здоров’я.
  2.  Задачі – малюнки (використовуються при проведенні інструктажів з БЖД перед виконанням лабораторних та практичних робіт)

 

Додаток 7.

Перший обов'язок того, хто хоче бути здоровим, – очистити навколо себе повітря. (Ромен Роллан)

Bona valetudo melior est quam maxĭmae divitiae – Добре здоров’я краще, ніж найбільше багатство.

Edĭmus, ut vivamus, non vivĭmus, ut edamus – Ми їмо, щоб жити, а не живемо, щоб їсти.

Otium post negotium – Відпочинок після праці.

In vino verĭtas, in aqua sanĭtas – Істина у вині, здоров’я у воді.

Mens sana in corpŏre sano – В здоровому тілі – здоровий дух.

Переглядів: 633 | Додав: oksana | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Січень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz