Головна | Реєстрація | Вхід | RSS |
Сайт Оксани Клапків -вчителя хімії Дарахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів |
|
Міністерство освіти і науки України Затверджую Директор школи
підпис розшифровка підпису підпис розшифровка підпису
Посадова інструкція №
(Посада, прізвище, імя та по-батькові спеціаліста) Викладачі і завідуючі кабінетом відповідають за організацію і проведення лабораторних занять і робіт у відповідності з вимогами охорони праці і забезпечують:
Ø виконання постанов, розпоряджень і наказів МО України і профспілкових органів з питань охорони праці;
Ø дотримання правил техніки безпеки на уроках і під час позакласних заходів з хімії;
Ø проведення лабораторних і практичних робіт при наявності відповідного обладнання, яке вимагається правилами і нормами охорони праці;
Ø безпечний стан учнівських робочих місць, приладів, інструментів, належний санітарний стан приміщень;
Ø складання і щорічний перегляд інструкцій з техніки безпеки, виробничої санітарії, протипожежної безпеки і здійснення нагляду за їх виконанням;
Ø систематичне проведення первинного та поточного інструктажів з лаборантами і учнями та відповідне їх оформлення в журналі;
Ø щорічну розробку заходів з охорони праці для включення їх в плани та інструкції з техніки безпеки;
Ø перевірку знань, а також виконання учнями і лаборантами правил та інструкцій з техніки безпеки;
Ø дотримання правил та норм збереження отруйних, пожежо- і вибухонебезпечних матеріалів, ретельну перевірку підготовлених дослідів;
Ø своєчасне розслідування і облік нещасних випадків;
Ø проведення у встановлені терміни оперативного контролю за станом охорони праці і техніки безпеки в кабінетах.
Завідувач кабінетом
підпис розшифровка підпису
Посадову інструкцію отримав
підпис розшифровка підпису
Міністерство освіти і науки України Затверджую Директор школи
підпис розшифровка підпису підпис розшифровка підпису
Посадова інструкція №
(Місце видання)
(Посада, прізвище, імя та по-батькові спеціаліста)
Лаборант, який працює пі д керівництвом завідувача кабінетом (учителя хімії), слідкує за дотриманням учнями правил техніки безпеки і гігієни праці, відповідає за:
Ø зберігання та експлуатацію обладнання, підготовку його долабораторних та практичних робіт, демонстраційних дослідів;
Ø профілактичне обслуговування (видалення вологи, витирання пилу) хімічного посуду, приладів та апаратури, пристроїв та приладдя;
Ø наявність засобів надання першої медичної допомоги і протипожежного інвентаря.
Завідувач кабінетом
підпис розшифровка підпису
Посадову інструкцію отримав
підпис розшифровка підпису
Затверджую
Директор школи Наказ від Інструкція з охорони праці для учнів під час практичних і лабораторних занять з хімії
Інструкція складена зав. кабінетом хімії
___________________________________________________ (повна назва навчального закладу); Затверджено Наказ директора школи № ___ від «__» ______ 20_ р. ІНСТРУКЦІЯ з техніки безпеки для кабінету (лабораторії) хімії загальноосвітнього навчального закладу І. Загальні положення 1.1. Інструкція з техніки безпеки для кабінету (лабораторії) хімії загальноосвітнього навчального закладу (далі — Інструкція) поширюється на всіх учасників навчально-виховного процесу під час проведення практичних занять з хімії (демонстраційних дослідів, лабораторних і практичних робіт) у загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від форм власності. 1.2. Інструкція розроблена на основі державного нормативного акта про охорону праці ДНАОП 9.2.30-1.06 —98 « Правила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) хімії загальноосвітніх навчальних закладів», затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 16.11.98 №222. 1.3. Інструкція є основою для розробки інструкції з техніки безпеки під час проведення практичних занять у кабінетах (лабораторіях) хімії загальноосвітніх навчальних закладів (далі — кабінети хімії). Така інструкція розробляється завідувачем кабінету хімії та затверджується керівником (власником) загальноосвітнього навчального закладу. Вимоги зазначеної Інструкції є обов'язковими для виконання всіма, хто працює в кабінеті хімії. 1.4. Всі учасники навчально-виховного процесу в кабінеті хімії (учні, лаборанти, вчителі) мають користуватися засобами індивідуального захисту: халатами — на кожному уроці, гумовими рукавицями, захисними окулярами — за вказівкою вчителя. 1.5. Відповідно до «Правил техніки безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) хімії загальноосвітніх навчальних закладів» учні, лаборанти проходять інструктаж з безпеки праці та навчання, з правил надання першої (долікарської) допомоги при характерних ушкодженнях у кабінеті хімії. II. Вимоги безпеки перед початком роботи 2.1. Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення досліду. 2.2. Звільніть робоче місце від усіх не потрібних для роботи предметів і матеріалів. 2.3. Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та інших предметів, необхідних для виконання завдання. 2.4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя. 2.5. Виконуйте тільки ту роботу, яка передбачена завданням або доручена вчителем. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи 3.1. Для виконання завдання користуйтеся посудом, приладами та реактивами, які видає вчитель. Брати посуд, реактиви з інших столів не дозволяється. Не дозволяється розміщувати прилади, що мають металеві частини, у безпосередній близькості від реактивів і розчинів, особливо від летких кислот. 3.2. Хімічні речовини для досліду слід брати тільки в кількостях, передбачених інструкцією проведення досліду, або за вказівкою вчителя. 3.3. Перед тим як взяти реактив, необхідний для досліду, прочитайте етикетку на тарі (банці або склянці), щоб попередити помилку. 3.4. Не беріть реактиви незахищеними руками. Використовуйте для цього фарфорові ложечки, совочки та шпателі. 3.5. Насипайте або наливайте реактиви на столі (сухі — над аркушем паперу, рідкі — над лотком). 3.6. Не зсипайте розсипаний і не зливайте розлитий реактив назад у тару до основної кількості реактиву. 3.7. Не пробуйте хімічні речовини на смак, адже будь-яка з них тією чи іншою мірою отруйна. 3.8. Визначаючи речовини за запахом, не нахиляйтеся над шийкою посудини і не вдихайте пару або газ, що виділяється. Для цього треба легким рухом долоні над шийкою посудини спрямовувати пару або газ до носа і вдихати їх обережно в невеликих кількостях. 3.9. Нагріваючи рідини, тримайте посудину отвором від себе і не спрямовуйте її на сусідів. Не нагрівайте посудини вище рівня рідини, а також порожні з краплями вологи всередині. 3.10. Не заглядайте в посудину згори під час нагрівання, оскільки в разі викидання киплячої рідини можете травмуватися. 3.11. Знімайте посуд з нагрітим реактивом (і з водою) обережно, разом з тримачем пробірок або лапкою штатива, не роблячи різких рухів. 3.12. Посудину з нагрітою рідиною не закривайте щільно пробкою доти, доки вона не охолоне. 3.13. Нагріваючи реактиви, не залишайте їх без нагляду навіть на короткий час. 3.14. Розбавляючи концентровані кислоти, обережно доливайте кислоту у воду, а не навпаки. 3.15. Для приготування розчинів кислот, для змішування їх користуйтеся тільки тонкостінним хімічним або порцеляновим посудом. 3.16. Користуйтеся піпетками з пастками, гумовими грушами для набирання рідких хімічних реактивів. 3.17. Про всі випадки розливання рідин або розсипання твердих реактивів необхідно повідомити вчителя або лаборанта. Самостійно прибирати будь-які реактиви не дозволяється. 3.18. Роботу з органічними розчинниками виконуйте у витяжній шафі» 3.19. Слідкуйте за тим, щоб посуд для проведення робіт з речовинами був чистим і сухим. 3.20. Нагрівайте легкозаймисті й горючі речовини тільки на водяній бані. 3.21. Перед початком роботи з легкозаймистими і горючими речовинами загасіть спиртівки і вимкніть електричні нагрівники, що знаходяться поблизу. 3.22. Правильно користуйтеся витяжною шафою: • стулки шафи тримайте максимально закритими під час роботи, з невеликим зазором для тяги; • відкривайте стулки тільки на час обслуговування встановлених у шафі приладів або в разі іншої потреби на висоту, зручну для роботи, але не більшу, ніж половина висоти отвору; • підняті стулки під час роботи закріплюйте за допомогою спеціальних пристроїв. 3.23. Для нагрівання хімічних реактивів над полум'ям спиртового пальника (крім вогненебезпечних) необхідно обережно прогріти пробірку у верхній частині полум'я, а потім продовжувати нагрівання, не торкаючись дном пробірки до ґнота спиртівки, щоб пробірка не тріснула. 3.24. Під час усіх операцій з кислотами і лугами обов'язково застосовуйте засоби індивідуального захисту (гумові рукавиці, захисні окуляри тощо). 3.25. У разі виявлення несправностей у роботі обладнання (приладах, установках), електромережі, водопроводу тощо необхідно припинити роботу і повідомити вчителя. 3.26. Додержуйтесь правил особистої гігієни. Під час роботи в кабінеті хімії не пийте воду і не вживайте їжу. IV. Вимоги безпеки після закінчення роботи 4.1. Прибирання робочих місць після закінчення практичних занять виконуйте за вказівкою вчителя. 4.2. Не виливайте в каналізацію залишки кислот, лугів, органічних та інших розчинів. Зливайте їх у банки і склянки, спеціально призначені для цього. 4.3. Після закінчення роботи помийте руки з милом, зніміть халат 1 повісьте його в шафу, призначену для зберігання спецодягу. V. Вимоги техніки безпеки в екстремальних ситуаціях 5.1. У випадку, коли розбився прилад, склянка з агресивною рідиною, розлита значна кількість органічних розчинників (більш ніж 0,05 л) і починають виділятися отруйні гази і пара, треба негайно вивести всіх учнів з приміщення і після цього приступити до ліквідації наслідків, користуючись засобами індивідуального захисту (халат, гумові рукавиці, респіратори, протигази): • загасити в приміщенні всі пальники і вимкнути всі електричні прилади; • відчинити вікна або кватирки і зачинити двері; • розлиту рідину засипати піском або тирсою і за допомогою дерев'яного совка або двох дерев'яних дощечок зібрати в тару; • провітрювання приміщення припинити тільки тоді, коли повністю зникне запах розлитої речовини або газу. 5.2. У разі травмування (поранення, опіки тощо) або при недомаганнях повідомте вчителя. У випадку необережного поводження з лугами слід негайно змити їх залишки зі шкіри водою або слабким розчином ортоборної кислоти, у разі потрапляння на шкіру кислоти — слабким розчином питної соди. У разі потрапляння в очі будь-якої речовини негайно промийте їх великою кількістю води. Після цього у разі потрапляння в очі кислоти накладіть ватний тампон, змочений розчином натрій гідрогенкарбонату з масовою часткою солі 3 %, у разі потрапляння лугу — промийте додатково розчином ортоборної кислоти з масовою часткою кислоти 2 % (1 чайна ложка ортоборної кислоти на склянку води). Після заключного промивання чистою водою під повіки слід ввести 2—3 краплі натрій альбуциду з масовою часткою розчиненої речовини 30 %. 5.3. У разі виникнення загорання необхідно: • вивести учнів з приміщення; • повідомити пожежну охорону; • зачинити вікна і двері, щоб вогонь не поширювався до сусідніх приміщень; • вимкнути електромережу; • приступити до ліквідації осередку вогню, при цьому легкозаймисті та горючі рідини і електропроводку слід гасити піском, вогнетривким покривалом, порошковим вогнегасником; знеструмлену електропроводку можна гасити водою або будь-якими наявними вогнегасниками; загорання у витяжній шафі ліквідується вогнегасниками після вимкнення вентилятора. |
|
Copyright MyCorp © 2024 |
Створити безкоштовний сайт на uCoz |