Сайт Оксани Клапків 

вчителя хімії Дарахівської ЗОШ  І-ІІІ ступенів





Меню сайту
Категорії розділу
Виховна робота [1]

Тема уроку:  Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакції

Мета уроку:

навчальна: розвивати вміння й навички розрахунків за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів і продуктів реакції; повторити хімічні властивості класів неорганічних сполук, продовжувати формувати вміння складати рівняння хімічних реакцій, називати речовини різних класів, здійснювати їх перетворення;

розвивальна: розвивати вміння учнів порівнювати, класифікувати, співставляти,  будувати алгоритми дій, розв’язувати творчі завдання

виховна: виховувати самостійність, наполегливість, творчість учнів

Тип уроку: урок застосування знань, навичок, умінь

Форми роботи: самостійна робота, фронтальна робота, робота в парах

Методи навчання: «Мікрофон», міні-вікторина, « Встановіть відповідність», «Виправте помилку», «Відгадай слово», виконання вправ, розв’язування задач.

Обладнання та матеріали: мультимедійний матеріал, таблиці, картки із завданнями, набір реактивів,  Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, картки-завдання, бонуси для оцінювання учнів.

Хід уроку

І. Організація класу (2 хв)

Організація учнів до навчання, висловлювання їх очікувань від уроку

Метод «Мікрофон»

ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань (4 хв)

Вікторина (фронтальна робота з класом, правильна відповідь оцінюється бонусом)

  1. У воді родиться і води боїться (сіль)
  2. Солі якої кислоти всі розчинні у воді? (нітрати)
  3. Інша назва натрій хлориду (кухонна сіль)
  4. Солі карбонатної кислоти – це  …. (карбонати)
  5. Що за чиж на чорнім полі креслить носом білий слід? (крейда)
  6. Улюблені ласощі жуйних тварин (сіль)
  7. Є на кухні диво - чарівниця – з нею пишна випічка вдається (сода)
  8. Що спільного у перлини і людини? (кальцій карбонат)
  9. За 1 кг якої речовини у ХVІІ століття давали 1 кг золота або двох рабів? (кухонна сіль)
  10. Солі – смаколики  для рослин (нітрати)

Сторінка здоровя (Мозковий штурм – за правильну відповідь – 2 бонуси)

  1. У деяких дієтах з раціону повністю вилучають кухонну сіль. Чи правильно це?
  2. Деякі діти часто полюбляють гризти крейду. Що може бути причиною цього? Що в цьому випадку робити?

IІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)

Єгипетська цариця Клеопатра побилася об заклад з римським полководцем Марком Антонієм, хто з них з'їсть дорожчу вечерю. Бенкет підходив до кінця, Клеопатра явно програвала, але тут, за її знаком, їй принесли келих дуже кислого вина. Цариця зняла одну з дорогоцінних перлинних сережок, кинула її у вино, а коли та розчинилася – випила вміст келиха. Чому перлина розчинилася?

  1. Що повинна була знати цариця, щоб її сміливий експеримент вдався? (чи розчиниться перлина і  скільки потрібно вина, щоб відбулася реакція)
  2. А як обчислити скільки саме потрібно було кислоти, щоб розчинити перлину?
  3. Де вам удома пригодяться такі знання? (соду гасять оцтом, у випічку додають солі амонію)

Сьогодні ми пригадаємо як робити розрахунки за хімічними рівняннями

IV. Повідомлення теми,  мети  та завдань уроку (2 хв)

V. Осмислення змісту та технології виконання системи необхідних навчальних дій (10 хв)

Фронтальна бесіда:

  1. Які формули, які пригодяться при розрахунках?
  2. Які хімічні величини є постійні?
  3. Яким чином обчислюється молярна маса?
  4. Встановіть  зв'язок між хімічними  величинами, їх позначеннями та одиницями вимірювання

 

Розминка

Встановіть відповідність

 

Величина

  1. Маса
  2. Об’єм
  3. Кількість речовини
  4. Молярний об’єм
  5. Молярна маса

 

Позначення

  1. Vm
  2. M
  3. υ
  4. V
  5. m

Одиниця вимірювання

  1. моль
  2. л/моль
  3. г
  4. г/моль
  5. л

Графічна задача  «Вмієте зважувати?»  (учні самостійно працюють з подальшим поясненням та перевіркою)

На шальки терезів поклали однакові кількості речовини кальцій карбонату і натрій сульфату, чи у правильному положенні знаходяться шальки терезів? Що слід врахувати?

(відповідь – ні, тому що M(Na2SO4)=142г/моль, MaCO3)=100г/моль)

Учні пригадують алгоритм розв’язування задач на прикладі задачі 2

Задача 2.  За хімічним рівнянням 

Na2CO3 + 2HCl→2NaCl + H2O +CO2↑ обчисліть:

  1. масу утвореної солі
  2. об’єм газу, що виділився
  3. кількість речовини кислоти – реагента,

якщо для реакції взяли соду кількістю речовини 0,2 моль. (відповідь – 23,4г, 4,48 л, 0,4 моль)

VIСамостійне виконання поставлених завдань під контролем учителя (15 хв)

При розв’язування задач  діяльність учнів оцінюється так: повністю розв’язана задача – 3 бонуси, частково розв’язана задача – 2 бонуси, складена скорочена умова та записане рівняння реакцій – 1 бонус.

Задача 3. (учні розв’язують самостійно, з наступним поясненням біля дошки)

Записник кулінара Чому не варто готувати борщ у алюмінієвому посуді?

Обчисліть, яка маса алюмінію прореагує з 1,5 моль сульфатної кислоти. Який об'єм газу при цьому утвориться? (відповідь - 27 г, 33,6 л)

Задача 4. (робота в парах з наступною перевіркою)

 

Квіточка-п’ятицвіточка

Обчисліть маси речовин (І варіант BaCl2,  ІІ - K2CO3 ) ІІІ - Zn, IV - NaOH, V - Fe), які прореагують з купрум (ІІ) сульфатом кількістю речовини 0,5 моль

(відповідь –m(BaCl2 ) = 104 г m(K2CO3 ) = 69 г,  m(Zn) = 32,5 гm(NaOH) = 40 г,  m(Fe) =128 г)

Задача Клеопатри

Обчисліть, яку масу хлоридної кислоти потрібно взяти для розчинення перлини масою 5 г. Вважати, що перлина на 100% складається з кальцій карбонату.

  • Який об'єм карбон(IV) оксиду виділиться?
  • Яка кількість речовини солі утвориться?

(відповідь – 3,65 г, 1,12 л, 0,05 моль)

Задача 4. (самостійна робота по варіантах)

Допоможіть Петрикові.  Мама Петрика купила 5,6 кг негашеного вапна (СаО). Варіант 1.Допоможіть Петрикові порахувати, яку масу води взяти, щоб повністю загасити вапно?(відповідь – 1,8 кг)

Варіант 2. Яка кількість речовини гашеного вапна (Са(ОН)2)утвориться?

(відповідь –100 моль)

VIIПеренесення здобутих знань, умінь і навичок у нестандартні ситуації і використання їх на творчому рівні (7 хв)

(наступні завдання пропонуються учням на вибір)

У ролі вчителя Складіть умову задачі з такими ключовими словами:

  1. калій гідроксид, кількість речовини
  2. сульфатна кислота, об'єм
  3. алюміній хлорид, маса

Містер Ікс**

Визначте пропущену речовину Х  та обчисліть її об’єм, якщо згоріла сірка масою 6,4 г.      S → Х →H2SO(відповідь – 4,48 л)

 

Два в одному

1. Реакція відбувається за схемою:     SO3→H2SO4 →Na2SO4

Обчисліть, яку масу сульфур (VI) оксиду необхідно взяти для добування 28,4 г натрій сульфату.  (відповідь  - 16 г)

VІІІ. Підсумки уроку (2 хв)

Учитель підбиває підсумки роботи учнів на уроці, оцінює їх роботу, підраховуючи зароблені бонуси.

ІХ. Повідомлення домашнього завдання (2 хв)

Повторити фізичні й хімічні властивості класів неорганічних сполук (параграф 14)

Середній рівень. Вправа  131

Достатній рівень. Задача. Чи вистачить 0,2 моль сульфатної кислоти для розчинення 13 г цинку?

Високий рівень. Здійсніть перетворення     Аl→AlCl3→Al(ОН)3

Обчисліть, яку масу алюміній гідроксиду можна добути з 3 моль алюмінію.  

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz