Сайт Оксани Клапків 

вчителя хімії Дарахівської ЗОШ  І-ІІІ ступенів





Меню сайту
Категорії розділу
Виховна робота [1]

Тема уроку: Узагальнення та систематизація знань з теми «Основи та солі»

Мета уроку:

навчальна: систематизувати та поглибити знання учнів про класи неорганічних сполук, повторити їх властивості, закріпити вміння складати рівняння хімічних реакцій, називати речовини різних класів, розв’язувати розрахункові задачі за їх участю;

розвивальна: розвивати вміння учнів порівнювати, класифікувати, співставляти,  стимулювати розвиток пізнавального інтересу та креативного мислення, формувати вміння розв’язувати нестандартні завдання;

виховна: виховувати самостійність, наполегливість, творчість учнів.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань

Форми роботи: індивідуальна робота, фронтальна робота, робота в парах та групах

Методи навчання: самостійна робота, розв’язування задач, «Хрестики – нолики», «Знайди зайве», «Морський бій», «Практикум», «Мікрофон», методи ТРВЗ – «Символічна синектика», «Мозковий штурм», «Системний оператор».

Обладнання та матеріали: мультимедійний матеріал, таблиці, картки із завданнями, набір реактивів, таблиці «Ряд активності металів», Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва

Хід уроку

1. Організаційний етап (1-2  хв)

Організація учнів до навчання

2. Повідомлення теми, мети та завдань  уроку (2 хв)

3. Повторення  основних понять. (7 хв)

 Вправа «У колі друзів». (Учні працюють в групах – 1-2  хвилини  готують питання один одному і обмінюються ними)

Наприклад:

  1. Дайте визначення кислотам
  2. Які групи оксидів вам відомі?
  3. Як класифікують кислоти?
  4. Що спільного в кислот та  солей?
  5. Що відмінного у основ та солей?

Класифікація (Учні працюють в  групах – кожна група виписує «свої» речовини, потім перевіряють)

Розподіліть речовини по класах

Ba(OН)2,   HNO3,  CuSO4,  HBr,  K2S, H2SiO3,  SO3,   AlPO4,  CaCl2,   NaOH, Fe2O3,  Cl2O7,   К2O,  Ca(OH)2, H2SO3

                 

Знайдіть чужинця (Слайд ) (Фронтальна робота з класом)

  1. K2O,   CO2,  Са(ОН)2, SO3,     H2O,   Fe2O3  (Са(ОН)2 – основа, решта оксиди)
  2. H3PO4,   FeCl3,   HCl, H2CO3,   HNO3,  H2(FeCl3 – сіль, решта кислоти)

Перемішані формули: (групи отримують  набір формул, з яких потрібно скласти рівняння реакцій , підібрати до нього коефіцієнти)  

Учень  склав хімічне рівняння, а його молодший братик ненароком порвав аркуш, допоможіть відновити запис, враховуючи, що деякі формули можуть бути зайвими

  1. К2SO4    HCl   NaOH  FeCl3   Fe(OH)3     H2O     (Fe(OH)3  +  3HCl  = FeCl3  +  3H2O) 
  2. SO3     H3РO4   К3РO4      КОН    СаО   H2O    (3КОН  + H3РO4 = К3РO4 + 3H2O)  

              

4. Виконання тренувальних вправ (20 хв)

Заповніть пропуски у рівняннях реакцій  (Слайд)

(учні самостійно виконують завдання, з взаємоперевіркою):

І варіант

1)BaCO3+… = BaCl2+CO2+…

2)  … +  H2SO4 = ZnSO4+H2

3)MgO + …  = MgSO4

ІІ варіант

4)  …  +H2O = NaOH

5)Na2SiO3+CaCl2= … + …

6) …… = FeO + H2O

 

Рівняння навпаки (кожна з груп складає рівняння реакцій добування своєї солі)

Придумайте вихідні речовини для отримання таких солей (по кілька варіантів):

  1. ? + ? → Na2CO3
  2. ? + ?  → CaSO4
  3. ? + ?  → FeCl2
  4. ? + ?  →  K3PO4

Магічна четвірка – виберіть, які з сполук реагуватимуть між собою

Установіть відповідність між речовинами, що реагуватимуть одна з одною

  1. А. Zn(OH)2                       
  2. Б. CaO           
  3. В. FeSO4        
  4. Г. СО2                              
  1. HNO3  
  2. BaCl2
  3. Н2О
  4. NaOH

(учні працюють у групах, кожна з яких аналізує по 1 речовин (А, Б, В, Г),  потім результати співставляють та обговорюють)

 

1

2

3

4

А  

   +

 - 

 -

  +

Б

  +

 -

 +

  - 

В

  -

 + 

 - 

 + 

 Г

  -

  - 

 + 

 +

 

 

 

 

 

 

 

 

 «Мозковий штурм»

  • Чому, коли болить горло не можна пити мінеральної газованої води?
  • Як очистити яйце від шкарлупи, не розбивши його?

Задача. Обчисліть, яку масу хлоридної  кислоти необхідно взяти Петрикові для досліду, враховуючи, що маса шкарлупи з одного яйця – 4 г. Вважати, що шкарлупа повністю складається з кальцій карбонату. (відповідь – 29,2 г)

Практикум. У саду і на городі

         Щоб рослини не уражали хвороби їх оприскують розчином купрум (ІІ) сульфату (“синім каменем”). Після обробітку залишилося трохи цього розчину і  Степанко вирішив злити його до посудини, але не знав, яку вибрати: залізну каністру, пластикове відро чи цинкове відро.

         Що ви йому порадите? Відповідь обгрунтуйте  рівняннями реакцій

Встановіть відповідність (фронтальна робота з класом)

Складіть праві та ліві частини рівняння, назвіть продукти реакції

  1. Na2CO3 + HCl
  2. MgO + H2SO4
  3. Ca(OH)2+CO2
  4. CuSO4 + KOH
  5. FeCl3 + NaOH
  • Cu(OH)2 + K2SO4
  • NaCl+H2O+CO2
  • Fe(OH)3 + NaCl
  • CaCO3 + H2O
  • MgSO4 + H2O

Самостійна робота по варіантах (А, Б, В)

“Морський бій”: 
з ким реагуватиме основа?

 

А

Б

В

1

K2O

Na2CO3

H2SO4

2

SO3

H2S

Zn(OH)2

3

H2O

CuСl2

P2O5

4

H3PO4

MgO

Ca(OH)2

5. Виконання творчих завдань (10-12 хв)

(учні виконують завдання за власним вибором, вчитель консультує)

Метод «Системний оператор» (бачення будь-якого об’єкта у його взаємозв’язках з іншими об’єктами) 

Із чотирьох елементів — Калій, Сульфур, Оксиген і Гідроген — складіть формули:  трьох оксидівдвох кислот, двох солей. однієї основи. Покажіть схематично можливість їх взаємоперетворення, тобто об’єднайте у систему

Метод «Символічна синектика» (для означення явища використовуються рухи, жести учнів)

Зобразіть типи хімічних реакцій: сполучення, заміщення, обміну (з утворенням осаду), розкладу.

Поетична задача

В пробірці першій є речовина,

Що небезпечна і до опіків їдка,

В пробірці другій вже сполука не така,

Та не на жарт вона палка.

Коли їх разом сполучить  -

Зникає небезпека вмить,

А залишаються в пробірці - чудеса –

Кухонна сіль й звичайная вода.

Запишіть даний процес за допомогою рівняння реакцій.

Обчисліть кількості речовин реагентів необхідних для добування 11,7 г кухонної солі (відповідь – по 0,2 моль)

Практикум «Нумо, кмітливці!»

Дано розчини речовин у 3 пробірках без етикеток: натрій хлорид, калій гідроксид, сульфатна кислота. Як їх розрізнити, маючи лише фенолфталеїн?          

6. Підсумки уроку та повідомлення домашнього завдання (3 хв)

Повторити  параграф 11-14.

Середній рівень. Вправа 128.

Достатній (1) та високий  (2) рівень:

Складіть речовини в ланцюжок перетворень та здійсніть їх:

  1. KOH,   KNO3,   K,     K2O                
  2. Na3PO4,   P,  Mg3(PO4)2,    P2O        

Високий рівень. Вправа 132 (задача)

Творче завдання. Скласти розповідь (казку) «Якби я був сіллю (основою)» 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz