Сайт Оксани Клапків 

вчителя хімії Дарахівської ЗОШ  І-ІІІ ступенів





Меню сайту
Категорії розділу
Виховна робота [1]

Тема уроку: Крохмаль і целюлоза: молекулярні формули,         поширення в природі. Полімерна будова крохмалю і целюлози, реакції їх гідролізу.

Мета уроку:

навчальна: розширити  знання учнів про органічні сполуки, їх будову та властивості на прикладі природних полімерів – крохмалю та целюлози, дати уявлення про полімерну будову молекул крохмалю та целюлози, ознайомити з реакціями гідролізу та поліконденсації, показати  значення полісахаридів для живих організмів, розкрити взаємозв’язок між будовою, властивостями та застосуванням крохмалю та целюлози;

розвиваюча: розвивати вміння і навички складання рівнянь хімічних реакцій за участю полісахаридів, розвивати вміння порівнювати, робити висновки;

виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований урок

Методи навчання: словесні (бесіда, пояснення), наочні (демонстрація), практичні   (виконання  лабораторного досліду, розв’язування вправ).

Обладнання: штатив з пробірками, розчин крохмального клейстеру, розчин йоду, спиртівка, пробіркотримач.

Хід уроку

1. Організаційний етап

2. Перевірка домашнього завдання

Учень біля дошки виконує домашні вправи, коментує їх.

Завдання біля дошки:

1. Записати формулу сахарози та описати її властивості.

2. Скласти рівняння:

  • гідролізу сахарози,
  • горіння сахарози
  • розкладу (дегідратація) сахарози

Усне опитування:

  • До яких вуглеводів належить сахароза? Чому? Як вона утворюється?
  • У двох пробірках містяться розчини сахарози, глюкози та води. Як їх розрізнити?
  • Чому мед солодший ніж цукор?
    • Де застосовують сахарозу?
    • Які етапи включає процес виробництва цукру?

    3. Мотивація навчальної діяльності.

   Як ви знаєте, до полісахаридів належать крохмаль. Пригадайте, де ви з ним стикалися? В яких продуктах він міститься? Де в побуті застосовується?

  1. Повідомлення теми уроку
  2. Вивчення нового матеріалу

Полісахариди – вуглеводи, що складаються з великої кількості залишків глюкози.

Їх представниками є крохмаль та целюлоза – природні полімери.

В природі крохмаль міститься у вигляді зерен у плодах та насінні деяких рослин. Целюлоза утворює основну частину стебла рослин, а у дерев – стовбура.

(демонстрація)

Порівняйте фізичні властивості цих речовин.

Чим зумовлена така відмінність між ними?

Як не дивно, але склад в них однаковий.

…-С6Н10О56Н10О56Н10О56Н10О5-…

- (С6Н10О5)n – загальна формула полісахаридів, де n – кількість залишків глюкози (мономерів).

Утворення полісахаридів:

6Н12О6 → - (С6Н10О5)n -  + nН2О

Порівняльна таблиця

Ознаки порівняння

Крохмаль

Целюлоза

1. Формула

- (С6Н10О5)n -

2. Число мономерів

N = 1тис – 5 тис,  М = 172 n (n=100-1000)

N = 15 тис – 40 тис, М = 172 n

(n=10000-100000)

3. Структурна будова

Розгалужена, лінійна

Лінійна

4.Фізичні властивості

Білий порошок, розчинний у гарячій воді

Біла волокниста речовина, не розчинна у воді

5.Хімічні властивості:

 

Гідроліз:   (С6Н10О5)n  + nН2О → nС6Н12О6 (ферменти, кислота)

Поступово: крохмаль - декстрини(частини молекули крохмалю)- глюкоза

Горіння        

 (С6Н10О5)n   + 6nО2 → 6nСО2  + 5nН2О

Взаємодія з йодом

крохмаль + І2→ синьо-фіолетове забарвлення

Нітрування:

6Н7О2(ОН)3)n + 3n НОNО2 →

6Н7О2(ОNО2)3)n +  3nН2О

Тринітроцелюлоза (вибухова речовина)

6. Біологічна роль

Запасаюча поживна речовина рослин  

Будівельний матеріал для рослин, структурна і опорна функція

Застосування           

крохмалю:  

  • добування глюкози, патоки, спирту,
  • виробництво клейстеру,
  • продукти харчування,
  • медичні засоби (мазі, присипки)

  целюлози :                        

  • будівельні матеріали (деревина)
  • текстиль (нитки, тканини)
  • медична вата
  • лаки, кіноплівка, вибухівка, папір
  1. Закріплення вивченого матеріалу

В рослинах міститься велика кількість крохмалю, наприклад, в картоплі вміст крохмалю – 20%, у пшениці – 60%, у рисі - 80%. Він відкладається у плодах та насінні. Чому?(забезпечує запас енергії для проростання насіння)

Чому людям хворим на цукровий діабет слід обмежувати кількість хліба, картоплі?(В шлунку крохмаль гідролізується до глюкози, яка потім потрапляє в кров)

Чи може людина перетравлювати целюлозу? А які організми можуть? Чому? (в жуйних тварин у шлунку складної будови є симбіотичні бактерії, які полегшують перетравлення целюлози)

Групові завдання:

  • Яким чином відрізнити розчин крохмального клейстеру від розчину глюкози?
  • Часто, щоб сметана чи мед були густішими, до них додають крохмаль. Як виявити сурогат?
  • Скільки целюлози потрібно взяти, щоб добути з неї 184 г етилового спирту?
  • Яку масу глюкози можна отримати з 240 кг картоплі, якщо вміст крохмалю в ній 20%?

Інструктаж з ОБЖ.  Лабораторні досліди №12, 13.

  1. Домашнє завдання

Вивчити § 31. Вправа 277, 279.

Задача (високий рівень).

 Яку масу тирси, що містить 70% целюлози, потрібно піддати гідролізу для одержання 36 кг глюкози?

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz