Сайт Оксани Клапків 

вчителя хімії Дарахівської ЗОШ  І-ІІІ ступенів





Меню сайту
Категорії розділу
Виховна робота [1]

"Хімія - країна чудес"

Мета заходу: узагальнити і поглибити знання учнів з хімії, продовжити формувати навички поводження з лабораторним обладнанням та вміння проводити хімічний експеримент; підвищити інтерес до вивчення хімії; розвивати креативне та логічне мислення,  творчу уяву та фантазію учнів, вміння узагальнювати, порівнювати, розв’язувати нестандартні завдання.

Обладнання: набір реактивів, штатив з пробірками,  завдання, Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва

Проведення турніру.

Діалог двох ведучих: (вбігає Золото)

-        Ох, всі женуться за мною, насилу втекло. Знов епідемія золотої лихоманки. Як же важко живеться благородним металам, кожен хоче собі шматок вкусити чи вламати.

Але зате я – цар всіх металів. Без мене ні весілля, ні хрестини не обходяться!

  • (вбігає Залізо) Це хто тут такий задавака? А – а, золото… Чим же тут пишатись, з тобою жоден нормальний елемент не дружить: ні Оксиген, ані Хлор, ані Нітроген. От я, залізо, зі всіма спілкуюся!
  • Ага, ти недавно як з киснем поспілкувалося, то довелося наждаком корозію з тебе здирати. Зі мною таких халеп не трапляється.
  • Зате без мене жоден господар у селі не обходиться: чи лопата, чи рало, а чи трактор – всюди я є.
  • Ха, а без мене жоден рот не обходиться, зуби так і рвуться зі мною познайомитись, пальці так і тягнуться мене погладити…
  • Ні, я головніший…
  • Я …(б’ються).
  • Ой, а ми й не помітили, що на нас стільки людей дивиться. Сором який!
  • Давай миритися. А то всім хочеться дізнатися ще багато цікавого не лише про нас, а й про інші речовини.

Ми, друзі, дуже раді

Вітати вас усіх.

В загадках і відгадках

Дотепність буде й сміх.

А зараз починаєм,

Настав жаданий час,

І хімія сьогодні

Нехай здивує нас.

  • Сьогодні не лише ми з’ясовуємо стосунки, а й наші команди хочуть дізнатися, котра ж краще знає хімію.
  • Запрошуємо їх на сцену (команди входять)

1. Привітання

Отож, перший конкурс «Привітання», який оцінюється максимум 5 балами.

Завдання команд – представитись і довести, що хімію потрібно знати.

(команди представляються, час – по 2 хв))

2. Розминка

Наступний конкурс «Розминка». Командам пропонується відгадати приказки, кожна оцінюється 1 балом. Яка команда швидше здогадається піднімає руку.

 

Не все те Au , що блищить

Разом пуд NaCl зїсти

Білий як CaCO3

Слово-Ag , а мовчання – Au

Сипати NaCl на рану

Багато H2O витекло

 

3. Тема

А тепер перевіримо, наскільки глибокі знання з різних галузей хімії у наших гравців. Отож, конкурс «Тема». По два учасники кожної команди витягують конверт з темою та відповідають на запитання протягом 1 хв. Правильна відповідь 1 бал.

Тема 1. «Метали»

  1. Метал – причина аварії на ЧАЕС (уран)
  2. Рудий ворог заліза (корозія, іржа)
  3. Метал, який хотіли добути алхіміки (золото)
  4. Посуд з цього металу вбиває бактерії (срібло)
  5. Входить до складу гемоглобіну крові (залізо - Ферум)
  6. Крилатий метал  (алюміній)
  7. Металічний елемент  - основа скелету (кальцій)
  8. Найлегший метал (літій)
  9. Найважчий метал (осмій)
  10. Рідкий метал, пари його дуже отруйні (ртуть)
  11. Метал, з якого виготовляють кулі для вогнепальної зброї (свинець).
  12. Найактивніший метал, названий на честь європейської країни (Францій)

Тема 2. «Органічна хімія»

  1. Без якої кислоти не приготуєш консерви (оцтова)
  2. Речовина – основа вибухівки, а  водночас серцеві ліки (нітрогліцерин)
  3. Перша органічна речовина синтезована людиною (спирт)
  4. Відчуття опіку після укусу мурашки спричиняє (мурашина кислота)
  5. Ці речовини при окисненні дають найбільше енергії (жири)
  6. 20 5 його є в картоплі, 60 % - в пшениці, 80% - в рисі (крохмаль)
  7. В полі родиться, на заводі вариться, у воді розчиняється (цукор)
  8. Основа природного газу (метан)
  9. Як відрізнити синтетичне волокно від природного? (підпалити)
  10. Речовини, що надають запаху парфумам, напоям (естери)
  11.  Які органічні речовини є основою нігтів, волосся, шерсті? (білки).
  12.  Речовина, яка надає солодкого смаку фруктам? (глюкоза, фруктоза)

      Тема 3. Періодична система хімічних елементів

  1. Найактивніший неметал (Флуор)
  2. Чому дорівнює порядковий номер елемента (заряду ядра)
  3. Елемент, що утворює білий, червоний і чорний різновиди речовини (Фосфор)
  4. Елемент вперше виявлений на Сонці (Гелій)
  5. Чому дорівнює номер періоду елемента (кількості енергетичних рівнів)
  6. Елемент – основа органічних речовин (Карбон)
  7. Найпоширеніший на Землі елемент (Оксиген)
  8. Елемент, «той, що породжує воду» (Гідроген)
  9. Неметал, спиртовим розчином якого обробляють рани (йод)
  10. Назва першої групи хімічних елементів (лужні метали)
  11. Діамант за хімічним складом (Карбон)
  12.  Назва сьомої групи хімічних елементів (галогени)

 Тема 4. Сюрприз (Хімія в побуті)

  1. Щоб тісто було пухким додають … (соду, солі амонію)
  2. Зняти накип з чайника можна (оцтовою кислотою)
  3. Без неї не приготуєш м’яса (кухонна сіль)
  4. Матеріал для пакування, тари, одноразового посуду (поліетилен)
  5. Синтетичне волокно, яке зігріває ноги модниць (капрон)
  6. Жирну пляму можна вивести .. (бензином, ацетоном)
  7. Складова мила, кремів (гліцерин)
  8. Щоб зберегти форму речей їх полощуть в розчині (крохмалю)
  9. Варіння яєць з хімічної точки зору – це (денатурація білка)
  10. Дисахарид, без якого не приготуєш тістечка (сахароза)
  11. Чому в алюмінієвій посуді не можна зберігати борщ? (кислота розчиняє метал)
  12.  Основа будівельного розчину (пісок – силіцій оксид, вапно – кальцій гідроксид).

4. Дешифровщик

До нашої школи надійшли зашифровані матеріали. Вам потрібно їх розшифрувати і пояснити, що зашифровано. Для цього вам надаються пензлики і «проявник». Кількість балів за це завдання – 3.

 (учні отримують аркуші на яких червоною кров’яною сіллю та калій роданідом записані формули хімічних речовин, учні їх проявляють розчином ферум (ІІІ) хлориду, дають назви речовинам)

5. Капітанський конкурс

А тепер випробування для капітанів.

Продукти в студію.  (заносять молоко, ковбасу, чіпси і т.д.)

Ваше завдання: назвати якнайбільше речовин, що містяться в даних продуктах. Час – 3 хв. Оцінюється 5 балами.

6. Правда-неправда

Решта учасників команд беруть участь в конкурсі «Правда - неправда». Ви повинні вгадати: правдою чи неправдою є наведене твердження. Правильна відповідь - 1 бал.  (зачитуються по 3 твердження кожній команді)

Твердження 1-й команді

  1. З морської води можна добути золото (так, але в малій кількості)
  2. Маса найбільшого алмаза, знайденого в Африці – 6 кг (ні, лише 600 г)
  3. …у 1870 році комісія з хімічної номенклатури Російського фізико-хімічного товариства обговорювала пропозицію одного хіміка називати сполуки за тим самим зразком, за яким утворилися імена, по-батькові та прізвища людей. Наприклад, Калій Хлоридович — це КСl. Калій Хлоридович Оксигенов — це КСlO3. Гідроген Хлоридович — це НС1.
    (Так)

Твердження 2 –й команді

  1. Жінки цінніші від чоловіків, тому що в них у волоссі є золото (так)
  2. Нещодавно вчені відкрили «суху воду». Ця вода схожа на борошно, якщо дмухнути - розсіюється в повітрі як дим сигарети. 
    (Так. Цей порошок складається з 90% звичайної води і 10% гідрофобної силікатної кислоти)
  3. Винайдено лікувальну синтетичну тканину, яка має властивість виліковувати такі хвороби, як кір, пневмонія, грип.(ні)

 

7. Срібна скринька

Який же конкурс без срібної скриньки?  Скриньку в студію.

Відгадайте, що за речовина у скриньці. Правильна відповідь за першою підказкою - 3 бали, за другою – 2 бали, за 3 – 1 бал:

Речовина для 1- ї команди

  1. Ще за тисячу років до нашої ери єгиптяни навчилися виготовляти цю речовину, використовуючи її для прикрас.
  2. Для її «варіння» використовували соду з природних содових озер,  вапняк та пісок.
  3. Цей продукт має багато різновидів, серед яких матове, армоване, кришталь.

Що у чорній скриньці? (скло)

Речовина для 2-ї команди

  1. Ця речовина була відома людству ще у VІ до н.е., коли фінікійці навчилися варити її з козячого жиру і деревного попелу.
  2. Про його цінність як очищувального засобу висловлювався ще Гален.
  3.  Воно буває тверде і рідке, господарське та туалетне.

Що у чорній скриньці? (мило)

8. Трохи історії

Послухайте цікаві історичні факти, пов’язані з хімією і спробуйте їх пояснити. Яка команда здогадається – піднімає руку. Правильна відповідь – 3 бали

 

1) В Італії алхіміки чудили,

Усі можливі досліди робили.

Задумали вони у час той нелегкий

Дрібні алмази сплавити в один та чималий.

Насипали в реторту жменьку самоцвітів,

Та почали їх на вогні жаркому гріти.

Хвилини йдуть, вогонь палає,

Аж раптом десь алмаз зникає.

Невже украли, чи в повітрі розчинився?

Ви здогадайтесь, де алмаз подівся?  (згорів як вугілля)

2) Роберт Вуд американський вчений і вигадник, катався з нареченою на санях, вони дуже замерзли. Тоді він вийняв флакон з важкою рідиною і трохи влив у пляшку з водою, через кілька секунд пляшка нагрілася. Так він час від часу повторював половину прогулянки. Коли рідина закінчилась він почав досипати білі гранули, пляшка знову нагрівалася. Які речовини використав вчений?    (концентрована сульфатна кислота та луг)

 

9. Хімічні загадки

 А  зараз ви самі побачите цікаві явища. Спробуйте їх пояснити з хімічної точки зору. Відгадка – 3 бали. Команда. Що швидше здогадається піднімає руку.    Демонструються:

  • хусточка, яка горить, але не згоряє;
  • виверження вулкану
  • фараонові змії

Учні пояснюють побачене

10. Конкурс для вболівальників.

Розгадайте слова, зашифровані у ребусах. Бали можна додати в скарбничку команд (додаток 1, 2)

11. Практикум

 

А зараз побачимо, що ви не лише знаєте, а й вмієте. Кожна команда отримує 4 пробірки без етикеток, в них містяться розчини певних речовин (перелік додається). Ваше завдання – визначити, яка речовина у якій пробірці міститься.  Максимум за цей конкурс – 4 бали.

(учасники отримують набір речовин,  та хімічних реактивів, необхідних для їх визначення)

 

Речовини у 1-ї команди:

хлоридна кислота,

натрій карбонат,

ферум (ІІІ) хлорид,

оцтова кислота

Речовини у 2-ї команди:

натрій гідроксид,

натрій сульфат,

калій йодид,

етиловий спирт.

 

Хімічні новинки

Тим часом ми б хотіли ознайомити присутніх з останніми новинами хімії, про які нам тільки що стало відомо:

  1. Винайдено чудо-крем, який омолоджує одразу на 50 років, але людям молодшим за 70 років ним користуватися не можна.
  2. Вчені нарешті створили апарат, який зробив реакцію горіння спирту оборотною, тепер ви можете вдихати вуглекислий газ з водяною парою і насолоджуватися…
  3. Учні Дарахівської школи навчилися на практиці використовувати принцип дії андронного колайдера – вони розкладаються на атоми і просто на очах випаровуються з небажаного уроку;
  4. Нарешті вирішено проблему утилізації одноразового посуду – відтепер його можна їсти разом з продуктами, а при необхідності навіть ним закусити
  5. Рентгеноструктурний аналіз виявив у мозку деяких учнів речовину, яка здатна накопичувати знання і так міцно їх утримувати, що назовні вони не виділяються, тому наші учні ніби все знають, а сказати не можуть.

Підбиття підсумків

 Ну як справилися з завданням?

Просимо журі підбити підсумки і оголосити результати конкурсу.

Вітаємо команду переможців. Сподіваємося, що вам сподобалися наші хімічні змагання. Бажаємо командам подальших досягнень і не зупинятись у вивченні хімії.

Щиро дякуємо журі за об’єктивну оцінку, а гостям -  за увагу.

 

Додаток 1

«Вправи з мови»

    Приклад:     купа-а + румба-ба = Купрум

Виконуючи відповідні дії, що запро­поновані в завданнях, ви прочитаєте назви хімічних елементів.

  1. Магніт - т + й.
  2. Мері - і + курка - ка + ій.
  3. Кальмар - мар + ціль - ль + й.
  4. Кафе - ка + румба - ба.
  5. Перші звуки дитини + струм - ст.
  6. Сіль (і міняємо на у) + фурор - ор.
  7. Станція - ція + умка - ка.
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz